Hui la
Comissió de Medi Ambient del Senat votarà el projecte de Llei d'Avaluació
Ambiental en llur tramitació el PP ha presentat desenes d'esmenes per donar
rang de llei al Memoràndum del Tajo-Segura que Arias Cañete, ministre d'Agricultura,
Alimentació i Medi Ambient, ha pactat amb el beneficiaris del transvasament
Tajo-Segura (el Sindicat de Regants de l'Aqüeducte Tajo-Segura) i els governs
de la Comunitat Valenciana i la Regió de Murcia, al marge de la planificació hidrològica
de la Demarcació Hidrogràfica del Tajo. Entre les esmenes introduïdes pel PP
destaquen dues, la 306 i la 307, que va molt més enllà de la regulació d'eixe
transvasament i pretén capgirar –per la porta de darrere i sense cap mena de
debat polític i social- el model de gestió pública de l'Aigua de la Llei
d'Aigües i la Llei del Pla Hidrològic Nacional, i, de pas, dificultar encara
més l'aplicació de la Directiva Marc de l'Aigua a Espanya.
La Fundació
Nova Cultura de l’Aigua ha elaborat dos informes jurídics sobre l’abast i
conseqüències de l’esmentat Memoràndum:
·
El
primer fa una anàlisi general de les esmenes presentades a la tramitació de la
Llei d’Avaluació Ambiental. Punxa ací per decarregar-te el informe.
·
El
segon fa una anàlisi en profunditat aquestes dues esmenes, la 306 i la 307. Punxa ací per descarregar-te el informe.
Concretament,
aquestes dues esmenes obrin el camí per a la compra-venda d'aigua entre
concesionaris particulars d'aigua -transformat un be públic, l'aigua, al qual
han accedit gratuïtament, en una propietat privada, és a dir, en una mercaderia
per a fer negoci- al marge de la planificació hidrològica i de l'aplicació de
la Directiva Marc de l'Aigua. Sols caldrà l'acord econòmic entre els
particulars -inclús encara que siguen de demarcacions hidrogràfiques diferents-
i una autorització de la Direcció General de l'Aigua del Ministeri, sense
informació ni participació públiques, sense control legislatiu previ i sense
necessitat de fer cap mena d'estudi d'impacte ambiental.
Segons
la notícia apareguda ahir en Levante-EMV ("Los cambios en las leyes hídricas harán posible vender agua del Júcar a Alicante"),
això possibilitaria, per exemple, la compra-venda d'aigua entre usuaris
privatius des de qualsevol punt de la conca del Xúquer al Vinalopó, a banda
dels 80 hm3/any d’aigües sobrants que com a màxim podrien transvasar-se a
través del transvasament Xúquer-Vinalopó amb presa d’aigües a l’Assut de la
Marquesa. Sols caldria un acord econòmic entre els usuaris de la conca cedent i de la
conca receptora, la infraestructura per fer el transvasament d’aigua i una
autorització de la Direcció General de l’Aigua del Ministeri.
Durant
els darrers anys, repetidament hem denunciat des de Xúquer Viu, i han
manifestat els representants de la Junta Central d’Usuaris del Vinalopó, l’Alacantí
i Consorci de la Marina Baixa, que existeixen pressions des d’Alacant per fer
una segona presa d’aigües per transvasar aigua del Xúquer al Vinalopó, tant des
de Cortes de Pallàs com des d’Antella.
Des
del Ministeri de Medi Ambient s’aposta per la interconnexió de conques
fluvials, és a dir, fer noves conduccions per portar aigua d’un riu a un altre,
donant entrada al capital privat, que acabarem pagant entre tots els ciutadans,
com ja ha passat amb altres infraestructures com les autopistes.
Per
altra banda, no s’ha oblidar que el Xúquer està connectat amb la conca del
Segura a través del Aqüeducte Tajo-Segura i els canals de la Mancomunidad de
los Canales del Taibilla –que arriben fins Benidorm, Marina Baixa-, des de l’embassament
d’Alarcó, on es regulen els recursos hídrics assignats als regadius
tradicionals de la Ribera Alta i la Ribera Baixa del Xúquer, la qual cosa
facilitaria molt la possibilitat d’enviar “excedents” des de la conca alta del
riu.
A més
a més, eixos excedents es definiran –segons l’esborrany del Pla Hidrològic de
la Demarcació del Xúquer- en unes normes d’explotació que s’aprovaran amb
posterioritat a l’aprovació del Pla Hidrològic i en la qual sols podran participar
les administracions central i autonòmiques i els usuaris concessionals –ja que
en la Junta de Govern de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer està vetada la
participació dels representants dels interessos ambientals, socials i dels
usuaris comuns-, la qual cosa minva la transparència, la participació pública i
la gestió democràtica de l’aigua. Però, per si fora poc, les esmenes que ha
presentat el PP a la Llei d’Avaluació Ambiental preveuen que serà la Direcció
General de l’Aigua del Ministeri –i no els òrgans de gestió de la Confederació
(que com diem, sols obrin la participació als usuaris privatius i comunitats
autònomes, en aquest cas, en la Comissió de Desembassament)- qui determinarà
cada any els volums de desembassament màxim pels usos de la conca cedent, de
manera que es garantitze la generació d’excedents i, així, s’asseguren els
transvasaments a les conques receptores.
Una
via de creació d’excedents és a través de l’alliberament de cabals superficials
mitjançant la seua substitució per bombeigs d’aigües subterrànies a través dels
pous de sequera, per exemple, o be com a conseqüència de la reducció de l’ús de
l’aigua per la modernització dels regadius tradicionals. En aquest últim cas,
no s’ha d’oblidar, a més a més, que el 90% de les infraestructures de
modernització dels regadius tradicionals de la Ribera Alta i la Ribera Baixa
del Xúquer s’ha finançat i s’està finançant amb diners públics (dels govern
central i de la Generalitat Valenciana), segons es reconeix en l’esborrany de
Pla Hidrològic de Conca del Xúquer. Així, si els excedents que s’utilitzarien
per fer aquestes compra-vendes d’aigua fora resultat dels estalvis per la
modernització, no sols s’estarien perjudicant els rius de la conca i l’Albufera
al no dedicar-se eixos recursos a incrementar els cabals ecològics, sinó que s’estaria
fent negoci entre usuaris privats amb un be públic que s’ha aconseguit
mitjançant inversions majoritàriament públiques. Una vegada més es confirmaria allò de “l'apropiació dels beneficis pels agents privats i la socialització dels
costos i les perdudes al conjunt dels ciutadans”.
D’aquesta
manera, el PP amb la seua majoria absoluta (i el suport de les forces polítiques
que aproven aquestes esmenes) ha posat les bases per a la privatització de
facto de la gestió de l’aigua en Espanya, la recentralitzacio de les decisions
de política de l’aigua minvant la capacitat de les comunitats autònomes,
organismes de conca i, inclús, usuaris privatius, l’eliminació de tots els controls
tant del Parlament com els incipients controls ciutadans, i, en definitiva, per
a un model discrecional, opac i productivista en el que primaran els interessos
dels propers al poder per sobre els interessos generals de la societat.
Des
dels punts de vista ambiental i social, aquest model privat que el govern central intenta imposar,
amb la connivència dels governs autonòmics (al menys de Murcia i València, que
han signat l’esmentat Memoràndum), serà catastròfic pels ja malmesos rius, llacs,
zones humides i aqüífers, i generara moltes més tensions de cara al futur, pel
deteriorament de les fons de subministrament d’aigua per a la producció d’aigua
potable. Encara que això sembla importar-los poc, en tot cas, engreixarà les
oportunitats de negoci dels “aiguatinents” a costa dels ecosistemes i dels
ciutadans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada