Xúquer Viu

diumenge, 24 de novembre del 2013
NOTÍCIES PREOCUPANTS: EL XÚQUER I ELS NOSTRES RIUS EN PERILL
EL DISSABTE
30 DE NOVEMBRE TOTS A ABRAÇAR EL XÚQUER
El Xúquer ha perdut un 60% del seu cabal en les últimes dècades
El lobby de l'aigua d'Alacant continua la seua pressió sobre els
nostres recursos
Tornen els polítiques transvasistes: dues esmenes del PP possibiliten
els transvasaments al marge dels Plans de Conca, de les Confederacions o de les
Comunitats Autònomes
Els canvis faran possible la venda d'aigua del Xúquer a Alacant per la
porta de darrere
Afegim un recull de notícies que interpretem com una regressió en polítiques d'aigua que amenacen el futur dels nostres rius i us recordem que el dissabte 30 de novembre comptem amb vosaltres per abraçar el Xúquer. A les 12:00 al Pont de Ferro d'Alzira.
RECULL DE
NOTÍCIES
Piqueu damunt les imatges per engrandir-les.
LEVANTE 17-11-13: Protesta en piragua
contra el plan del Xúquer
LE VEU DEL PAÍS VALENCIÀ 16-11-13: Piragüistes de la Ribera remen per un Xúquer Viu
RIBERA EXPRÉSS 16-11-13: Piragüistes
de Xúquer Viu remen a Cullera per un riu amb cabal i aigües netes fins a la mar
»
INFORMACIÓN DE ALICANTE 15-11-13: Los
regantes podrán vender agua al Vinalopó y al Segura
LEVANTE 14-11-13: «Quien quiera llevarse más agua
del Xúquer chocará con AVA» http://www.levante-emv.com/comunitat-valenciana/2013/11/15/quiera-llevarse-agua-xuquer-chocara/1051151.html
LEVANTE 13-11-13: Dos enmiendas del PP
autorizan los travases. «Las ventas son transferencias de agua encubiertas»
LAS PROVINCIAS 13-11-13: Xúquer
Viu advierte de que el PP pretende cambiar la Ley de Aguas y el Plan Hidrológico
Nacional
INFORMACIÓN DE ALICANTE 12-11-13: Los regantes cuantifican el déficit hídrico
del Medio Vinalopó en 30 hectómetros http://www.diarioinformacion.com/elda/2013/11/12/regantes-cuantifican-deficit-hidrico-medio/1436522.html
LA
VERDAD DE ALICANTE 12-11-13: Los
regantes del Vinalopó Mitjá piden 15 hectómetros del Júcar para
"salvar" la uva
riberaexpress.es 12-11-13: El PP pretén canviar “sense debat” el Pla Hidrològic per fer transvassaments des de Cortes de Pallás segons Xúquer Viu »
LA VERDAD DE ALICANTE 11-11-13: Cabezas: «Se trasvasará la misma agua del Tajo, pero de forma
más ordenada»
INFORMACIÓN DE ALICANTE 11-11-13: Los
regantes del Vinalopó Mitjá piden 15 hm3 del Júcar para "salvar" la
uva
LEVANTE 7-11-13 La Ribera gasta 16 millones en agua
embotellada al año http://www.levante-emv.com/comarcas/2013/11/08/ribera-gasta-16-millones-agua/1048909.html
INFORMACIÓN DE ALICANTE 3-11-13 «El agua del Júcar que nos quieren trasvasar
no es apta ni para beber» http://www.diarioinformacion.com/alicante/2013/11/03/agua-jucar-quieren-trasvasar-apta/1433096.html
dijous, 21 de novembre del 2013
PIRAGÜISTES DE LA RIBERA REMEN PER UN XÚQUER VIU

Sota els lemes de "El Xúquer és nostre i el volem viu" i "Volem que el Xúquer arribe a la mar", Xúquer Viu va organitzar el dissabte a Cullera un acte amb piragüistes de la Ribera. En l'acte van participar una trentena de piragües amb piragüistes dels clubs d'Antella, Algemesí i Cullera.

divendres, 15 de novembre del 2013
Hui el Senat decidirà si dona llum verda a la compra-venda d'aigua entre usuaris privats al marge de la planificació hidrològica
Hui la
Comissió de Medi Ambient del Senat votarà el projecte de Llei d'Avaluació
Ambiental en llur tramitació el PP ha presentat desenes d'esmenes per donar
rang de llei al Memoràndum del Tajo-Segura que Arias Cañete, ministre d'Agricultura,
Alimentació i Medi Ambient, ha pactat amb el beneficiaris del transvasament
Tajo-Segura (el Sindicat de Regants de l'Aqüeducte Tajo-Segura) i els governs
de la Comunitat Valenciana i la Regió de Murcia, al marge de la planificació hidrològica
de la Demarcació Hidrogràfica del Tajo. Entre les esmenes introduïdes pel PP
destaquen dues, la 306 i la 307, que va molt més enllà de la regulació d'eixe
transvasament i pretén capgirar –per la porta de darrere i sense cap mena de
debat polític i social- el model de gestió pública de l'Aigua de la Llei
d'Aigües i la Llei del Pla Hidrològic Nacional, i, de pas, dificultar encara
més l'aplicació de la Directiva Marc de l'Aigua a Espanya.
La Fundació
Nova Cultura de l’Aigua ha elaborat dos informes jurídics sobre l’abast i
conseqüències de l’esmentat Memoràndum:
·
El
primer fa una anàlisi general de les esmenes presentades a la tramitació de la
Llei d’Avaluació Ambiental. Punxa ací per decarregar-te el informe.
·
El
segon fa una anàlisi en profunditat aquestes dues esmenes, la 306 i la 307. Punxa ací per descarregar-te el informe.
Concretament,
aquestes dues esmenes obrin el camí per a la compra-venda d'aigua entre
concesionaris particulars d'aigua -transformat un be públic, l'aigua, al qual
han accedit gratuïtament, en una propietat privada, és a dir, en una mercaderia
per a fer negoci- al marge de la planificació hidrològica i de l'aplicació de
la Directiva Marc de l'Aigua. Sols caldrà l'acord econòmic entre els
particulars -inclús encara que siguen de demarcacions hidrogràfiques diferents-
i una autorització de la Direcció General de l'Aigua del Ministeri, sense
informació ni participació públiques, sense control legislatiu previ i sense
necessitat de fer cap mena d'estudi d'impacte ambiental.
Segons
la notícia apareguda ahir en Levante-EMV ("Los cambios en las leyes hídricas harán posible vender agua del Júcar a Alicante"),
això possibilitaria, per exemple, la compra-venda d'aigua entre usuaris
privatius des de qualsevol punt de la conca del Xúquer al Vinalopó, a banda
dels 80 hm3/any d’aigües sobrants que com a màxim podrien transvasar-se a
través del transvasament Xúquer-Vinalopó amb presa d’aigües a l’Assut de la
Marquesa. Sols caldria un acord econòmic entre els usuaris de la conca cedent i de la
conca receptora, la infraestructura per fer el transvasament d’aigua i una
autorització de la Direcció General de l’Aigua del Ministeri.
dimarts, 12 de novembre del 2013
Xúquer Viu alerta, junt a altres organitzacions ecologistes i plataformes ciutadanes, que el PP pretén canviar, per la porta de darrere, sense debat ni participació, la Llei d'Aigües i el Pla Hidrològic Nacional
La seua aprovació suposaria un colp d'estat en la gestió de l'aigua en favor dels lobbies transvasistes, centralistes i privatitzadors
Sobre la base del Memoràndum firmat entre el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient i les regions de Múrcia i València relatiu al transvasament Tajo-Segura, un grup d'experts coneguts per la seua defensa dels transvasaments, ha elaborat en secret i amb total opacitat, la modificació no només del règim legal del transvasament Tajo-Segura, sinó també de la Llei d'Aigües i del Pla Hidrològic Nacional, amb diverses disposicions introduïdes per sorpresa a l'octubre de 2013 en el tràmit d'esmenes a la Llei d'Avaluació Ambiental al Congrés, que donen un gir radical a la política d'aigües en aquest país, sense absolutament cap debat ni informació pública.
Amb la inclusió del Memoràndum Tajo-Segura en el mateix tràmit legislatiu d’urgència de la Llei d'Avaluació Ambiental (actualment al Senat), el PP pretén introduir dues esmenes (306 i 307) que afecten de forma molt important a totes les conques d'aquest país, entre elles a la del Xúquer, ja que modifiquen la Llei d'Aigües i el Pla Hidrològic Nacional, sense participació, informació, ni debat públic.
El Partit Popular pretén introduir per la porta de darrere modificacions substancials a la Llei d'Aigües i al Pla Hidrològic Nacional que els permetria desenvolupar, sense passar de nou pel Parlament:
- Una Agència Nacional de l'Aigua que centralitze les decisions de la planificació de l'aigua per damunt de les Confederacions Hidrogràfiques i les Comunitats Autònomes.
- Un banc de l'aigua en el qual els usuaris, principalment regants, puguen vendre els drets d’ús d’aigua –que és un be públic, no una propietat privada- entre diferents conques, possibilitant transvasaments privats d'aigua.
- Una xarxa de "autopistes de l'aigua" –terme amb el qual eufemísticament substitueixen el de “transvasament”- donant entrada preferentment al capital privat.
- La privatització de la gestió de l'aigua i dels transvasaments.
- El PP modifica el Pla Hidrològic Nacional en el tràmit d'esmenes de la Llei d'Avaluació Ambiental i es pot aprovar en una setmana.
- Els canvis permetrien, per exemple, autoritzar nous transvasament al Xúquer, des de Cortes o des d'Antella, sense cap acte legislatiu addicional.
Sobre la base del Memoràndum firmat entre el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient i les regions de Múrcia i València relatiu al transvasament Tajo-Segura, un grup d'experts coneguts per la seua defensa dels transvasaments, ha elaborat en secret i amb total opacitat, la modificació no només del règim legal del transvasament Tajo-Segura, sinó també de la Llei d'Aigües i del Pla Hidrològic Nacional, amb diverses disposicions introduïdes per sorpresa a l'octubre de 2013 en el tràmit d'esmenes a la Llei d'Avaluació Ambiental al Congrés, que donen un gir radical a la política d'aigües en aquest país, sense absolutament cap debat ni informació pública.
Amb la inclusió del Memoràndum Tajo-Segura en el mateix tràmit legislatiu d’urgència de la Llei d'Avaluació Ambiental (actualment al Senat), el PP pretén introduir dues esmenes (306 i 307) que afecten de forma molt important a totes les conques d'aquest país, entre elles a la del Xúquer, ja que modifiquen la Llei d'Aigües i el Pla Hidrològic Nacional, sense participació, informació, ni debat públic.
El Partit Popular pretén introduir per la porta de darrere modificacions substancials a la Llei d'Aigües i al Pla Hidrològic Nacional que els permetria desenvolupar, sense passar de nou pel Parlament:
- Una Agència Nacional de l'Aigua que centralitze les decisions de la planificació de l'aigua per damunt de les Confederacions Hidrogràfiques i les Comunitats Autònomes.
- Un banc de l'aigua en el qual els usuaris, principalment regants, puguen vendre els drets d’ús d’aigua –que és un be públic, no una propietat privada- entre diferents conques, possibilitant transvasaments privats d'aigua.
- Una xarxa de "autopistes de l'aigua" –terme amb el qual eufemísticament substitueixen el de “transvasament”- donant entrada preferentment al capital privat.
- La privatització de la gestió de l'aigua i dels transvasaments.
diumenge, 10 de novembre del 2013
CAMPANYA EL XÚQUER ÉS NOSTRE I EL VOLEM VIU
EL XÚQUER ÉS NOSTRE I EL VOLEM VIU
NO A UN PLA DE CONCA QUE
CONDEMNA AL RIU
Xúquer Viu enceta una campanya demanant una modificació substancial de l'actual esborrany de manera
que done compliment a la Directiva Marc de l'Aigua.
L’esborrany
del futur Pla de Conca del Xúquer es troba en període de consulta pública fins
el 7 de febrer. Aquest esborrany
no resol els principals problemes –sobreexplotació
quantitativa i qualitativa de les masses d’aigua- que afecten la conca del
Xúquer i torna a repetir els errors del nefast Pla de 1998 quan es va repartir
més aigua de la que hi havia en el riu. Aquest Pla incompleix la Directiva Marc de l'Aigua que té com a principal
objectiu l'assoliment del bon estat ecològic de les masses d'aigua, rius,
aqüífers i zones humides.
L'esborrany
publicat obri la porta a un nou
transvasament des de Cortés de Pallàs. Respecte al principal problema del
Xúquer, pel que fa a la disminució del seu cabal en les últimes dècades,
l'esborrany deixa les coses exactament com estaven, beneint la sobreexplotació de l'aqüífer de la Manxa Oriental i, per
tant, la del propi riu. Els cabals ecològics són els grans
sacrificats d'aquest Pla, d'exigus o inexistents.
A més aquesta proposta no resol el
problema dels abastiments de la Ribera que queden clarament discriminats
respecte a la resta d'abastiments i que estan condicionats a una permuta per la
que s'haurà de pagar.
Davant allò,
Xúquer Viu ha encetat una campanya demanant
una modificació substancial de l'actual esborrany de manera que done compliment
a la Directiva Marc de l'Aigua.
Els lema de
la campanya és “El Xúquer és nostre i el volem viu” i el sublema “No a un Pla
de Conca que condemna al riu”
Les primeres
activitats que hem organitzat són les següents:
- Dissabte 16 de novembre "Remant pel
Xúquer".
Concentració de piragües que remuntaran el Xúquer fins a la seua desembocadura,
en col·laboració amb els clubs de piragüisme d’Antella i de Cullera. La
concentració serà a les 11:30 al Club de Piragüisme de Cullera i a les 12:00 al
Pont de Pedra de Cullera on llegirem un manifest i animarem el pas de les
piragües.
- Dissabte 30 de novembre "Abracem el
Xúquer". A
partir del pont de ferro d'Alzira farem una cadena humana per a rodejar el riu.
Ens concentrarem a les 12:00 al Pont de Ferro d'Alzira, d'on partirà la cadena.
Durant la campanya
es recolliran al·legacions individuals
i s’organitzarà una petició a través de les xarxes socials. També està prevista
la realització al mes de desembre d’una
Jornada a Sueca sobre el pla de Conca amb tots els sectors implicats. Al
mes de gener s’organitzarà una recollida
massiva d’al·legacions simultània en diversos pobles de la Ribera i una concentració per al lliurament de les
al·legacions l’1 de febrer a València.
REMANT PEL XÚQUER - Dissabte 16 de novembre - Cullera
REMANT PEL XÚQUER
Volem que el Xúquer arribe a la mar
Agafa la teua piragua i vine a remar pel Xúquer
Dissabte 16 de novembre
11:30 Club de Piragüisme de Cullera
12:00 Pont de Pedra de Cullera
Amb el suport dels clubs de piragüisme d'Antella i Cullera
Es
remuntarà el Xúquer fins a la desembocadura i es tornarà al Club de
Piragüisme. En acabar hi haurà un dinar per als participants. Cal
confirmar fins el
dijous 14 cridant al 655833540 (Roger) o enviat un correu a xuquerviu@hotmail.com
Subscriure's a:
Missatges (Atom)